File Name :
Sense ficció - Espanya en dues trinxeres - Francesc Escribano & luís Carrizo - 2016 [RIP TDT TV3 Català per a rucatala.org] Per Teucre.avi
Mida del fitxer: 1,46 Gb.
[Pel·lícula]
Vàlid: Sí [AVI]
Duració: 01:35:24
Pel·lícula completa: Sí
[Vídeo]
Resolució: 720x416 (1,73:1)
Còdec: XviD MPEG-4 codec
MPS : 25,00
BitRate: 1995 Kbps
Factor de qualitat: 0,27 b/px
[Àudio]
Còdec: MPEG 1 or 2 Audio Layer 3 (MP3)
Nombre de canals : 2
Velocitat de mostra: 48000 Hz
BitRate: 192 Kbps
La Guerra Civil Espanyola és un esdeveniment clau de la nostra història. 80 anys després, continua sent un tema cinematogràfic en busca de noves mirades i tractaments. Per primera vegada a Espanya, s'ha digitalitzat material d'arxiu original de la Guerra Civil a 4K i s'ha acolorit per mostrar el conflicte com no s'havia vist abans: en color. Una feina que ha implicat més de 50 professionals durant un any i mig.
SENSE FICCIÓ - ESPANYA EN DUES TRINXERES. (LA GUERRA CIVIL EN COLOR)
Una producció de Minoria Absoluta amb la participació de Veo Televisión-DMAX, amb la col·laboració de la Filmoteca Espanyola i l?ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Direcció: Francesc Escribano i Luis Carrizo
Guió: Manel Lucas
Assessor històric: Antony Beevor
Producció executiva: David Felani
Producció executiva DMAX: Zaida Serrano-Piedecasas i Javier Lopo
Producció executiva Veo Televisión: Juan José Moreno
Directora de producció: Mireia Gaitán
Disseny de producció: Jordi Marquès
Editor: Isaac Bergadà
Música: Israel Marco
Disseny de so: Daniel Llamas
Colorista: Alexandre Hurtado i Lara Vilanova
Cap de Rotoscòpia: Roger Roca
Grafisme: Xavier Dávila
Documentació: Rebeca Hernández, Marta Torras i Lucia Sances
Revisió Fotoquímica: María Muñoz
Narració: Mercè Montalà
Any 2016
Durada 95?
Majors de treze anys
?Espanya en dues trinxeres. La Guerra Civil en color? és un llargmetratge documental dirigit per Francesc Escribano i Luis Carrizo que explica la Guerra Civil Espanyola des de la distància històrica i amb una nova mirada que permet fer-ho com mai fins ara s?havia fet: en color. S?han combinat les darreres tècniques digitals amb l?esforç tècnic i creatiu d?un equip de més de 50 persones. S?ha digitalitzat, restaurat i acolorit el material original filmat entre 1936 i 1939 amb l?objectiu d?apropar aquests documents únics al gran públic i a les noves generacions.
19 de maig de 1939. Els exèrcits de Franco marxen pel centre de Madrid. Els vencedors de la guerra celebren el seu triomf amb una desfilada espectacular. Mentrestant, l?Espanya vençuda, la que va defensar la República, marxa cap a l?exili. Mig milió de persones abandonen el seu país sense saber quin serà el seu destí.
Aquest és el final de tres anys de guerra civil en què el país ha patit l?enfrontament més atroç entre els ciutadans. Una guerra que deixa més de 100.000 combatents morts, gairebé 200.000 civils assassinats a la rereguarda i encara no se sap quantes víctimes en els atacs a pobles i ciutats. Una tragèdia que es va gestant durant els anys convulsos de la segona República i que esclata el juliol de 1936 amb un cop d?estat militar. Els revoltats no van aconseguir derrocar el govern i la República no va aconseguir sufocar la rebel·lió. El cop es va convertir en una guerra civil.
Durant gairebé mil dies, la Guerra Civil es va estendre per tot el territori espanyol, es lluita en ciutats i pobles i es marca el país a foc i sang. La República es desgasta amb divisions internes i no és capaç d?aguantar una guerra llarga. Els revoltats demostren la seva superioritat militar i combaten sense pietat fins a conquerir el darrer metre del país. L?1 d?abril de 1939, Francisco Franco firma l?últim comunicat de guerra. Ell és el vencedor absolut. Ell serà el cabdill d?Espanya.
El projecte
L?accés al material original fotoquímic de la Guerra Civil Espanyola preservat en el fons de la Filmoteca Espanyola ha permès la digitalització a 4 K dels materials originals, en molts casos únics al món, i s?ha aconseguit la màxima qualitat possible, una condició imprescindible per al procés de color.
La Filmoteca Espanyola preserva milers de títols que són la història audiovisual d?Espanya, i la seva tasca de preservació i cura de tots aquests títols és complexa però imprescindible perquè perduri en el temps tot aquest fons fílmic.
?Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color? va néixer com projecte després de l?emissió a DMAX de la sèrie documental ?La Segona Guerra Mundial en color?, amb un gran èxit d?audiència que va demostrar que els espectadors estan interessats a revisar la història sempre que sigui presentada d?una forma moderna i adequada al segle XXI. L?aposta de Veo Televisión va ser encarregar aquesta pel·lícula a Minoria Absoluta per ser estrenada al seu canal DMAX en format de minisèrie documental de tres episodis d?una hora cada un.
Algunes dades interessants sobre aquesta producció són que per a la realització de ?Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color?, s?ha necessitat un any i mig de treball, més de 50 professionals implicats, la revisió i neteja de 400 títols originals dels fons de la Filmoteca Espanyola sobre la Guerra Civil, amb més de mil llaunes de 35 mil·límetres obertes, uns 90 quilòmetres de negatius revisats, 275 jornades d?edició ?això vol dir més de 2.200 hores de treball?, 30.000 plans seleccionats i 3.000 plans editats, més de 150.000 fotogrames acolorits, unes 100.000 màscares realitzades, 8 mesos de treball en el procés de color amb més de 5.000 referències buscades, més de 8 hores de material real digitalitzat en 4K al llarg de 4 mesos, això representa més de 750 hores d?escàner de negatius i uns 60 terabits de discos durs d?emmagatzematge de dades per a la protecció de tot aquest treball.
Procés de color
El procés de color ha implicat treballar cada fotograma en blanc i negre de forma independent en un procés semblant a la de l?animació. S?han fet màscares de cada un dels elements que configuren cada fotograma per, un cop separats entre si, aportar la informació del color. Un cop s?han acolorit tots els elements aïllats es tornen a ajuntar per donar com a resultat un fotograma a color.
Pel procés d?acoloriment ha hagut de tenir en compte dos valors: el valor històric, ha estat necessari l?assessorament per part dels experts en colors de la guerra així com de l?exèrcit espanyol a través del Museu de l?exèrcit de Toledo, a través de tots aquests entesos en la matèria s?han determinat els colors d?uniformes, tancs, avions, armes... S?han utilitzat fotografies de l?època en color entre els anys 1936 i 1939, com que és un material escàs i difícil de localitzar també s?ha recorregut a fotografia actual perquè molts d?aquests elements han mantingut el mateix color.
El resultat final és un color realista que, des del primer moment, permet a l?espectador creure el que està veient i no recordar que és un material en blanc i negre en origen.
Festivals
Seminci, la Setmana Internacional de Cine de Valladolid, 2016
Memorimage, Festival Internacional de Cinema de Reus, 2016
History Film Festiva, Croàcia, 2017
Fitxa artística
Francesc Escribano, director
(Vilanova i la Geltrú, 1958) Pe¬riodista, llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on ha exercit de professor associat de comunicació audio¬visual. Ha treballat en premsa i ràdio. Des de 25 anys es dedica principalment a la televisió.
Va començar a Televisió Espanyola (TVE) i més tard es va incorporar a TV3, allà va formar part de l?equip inicial del programa de re¬portatge ?30 minuts?, on va estar 8 anys. Posterior¬ment es va consolidar com a creador i director de programes de TV3 com: ?Ciutadans?, ?El cangur?, ?Les coses com són?, ?Generació D?, ?Vides privades?, ?Bellvitge Hospital?, ?Veterina¬ris?, ?Jutjats? i ?Dies de transició?.
Fundador del Departament de nous formats de Televisió de Catalunya. L?any 2000 va ser nomenat cap de programes de TV3 i de gener del 2004 fins a 2008 va ser director de Televisió de Catalunya. És membre del board de l?Acadèmia Internacional de les Arts i les Ciències de la Televisió (Emmy). També és coor¬dinador nacional de l?Input a Espanya des del 2004 on s?encarrega de la coordinació de la representació espanyola en el marc de la conferència internacional més important que celebren cada any les televisions públiques.
En l?àmbit editorial ha publicat diferents llibres entre els quals destaquen: ?Descalç so¬bre la terra roja?, Premi Gaziel de biografies i memòries l?any 1999. El 2001 va publicar ?Compte enrere. La història de Salvador Puig Antich?, llibre en el qual es basa la pel·lícula ?Salvador? dirigida per Manuel Huerga i estrenada el 2006.
Al llarg d?aquests anys ha rebut, entre d?altres, el premi Òmnium Cultural de televisió, el Premi Ciutat de Barcelona, dos premis Ondas internacionals i el Premi Nacional de Periodisme.
Actualment és el director de la productora Minoria Absoluta, en la qual també ha si¬gut productor executiu del documental ?Cop al Banc Central? i la telemovie ?14 d?abril. Macià contra Companys? i director de ?Com hem canviat?.
Luis Carrizo, director
(Vilanova I la Geltrú, 1974) Llicenciat en Ciències de la Comu¬nicació per la Universitat de Barcelona.
El 1998 escriu i dirigeix els curtmetratges ?Soledad? i ?Esquerdes?, protagonitzat per Sergi López. El 1999 escriu i dirigeix l?obra de teatre ?Suites de Noche?. L?any 2000 s?inicia en el món de la televisió com a ajudant de direcció a TVE. Des d?aleshores escriu guions, narracions curtes i col·labora a diferents mit¬jans de temàtica cultural i tendències com són Rock¬delux o la revista H.
L?any 2005 funda l?empresa de comunicació Cali¬doscope, durant els següents quatre anys va ser el cap creatiu, operador, realitzador, guionista i editor d?espots, videoclips, exposicions, vi-deoinstal·lacions, etc.
El 2009 va tornar a la televisió com a realitzador i coguionista del documental ?Olga, 10 anys després?, una producció de TV3 estrenada a ?Sense ficció?. Aquest mateix any, escriu i dirigeix el documental Digital Global Radio per al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
El 2010 realitza i coescriu l?espai de divulgació ?Tengo una pregunta para mí?, emès per La 2 de TVE. El 2011 codirigeix, realitza i edita per a TV3 el documental ?Macià contra Companys, les claus del 14 d?abril?. Els anys 2011 i 2012 escriu i dirigeix la sèrie de do¬cumentals biogràfics ?Pienso, luego existo? per a La 2 de TVE.
El 2014 guionitza i dirigeix la sèrie ?The World?s Best Chefs? per a Fox International Channels.
Més informació
Pàgina de descarrega